Tuonti ulkomailta
Vältä ulkomailta tuonnin turhat riskit avullamme. Autamme tilaamisessa ja kuljetuksessa.
Vältä ulkomailta tuonnin turhat riskit avullamme. Autamme tilaamisessa ja kuljetuksessa.
Onko suunnitelmissasi tuonti USA:sta, Kanadasta, Japanista, Australiasta tai jostain muualta ulkomailta? Muiden huomioitavien asioiden lisäksi, on tärkeää paneutua kuljetuksen toteutukseen ja hinnoitteluun. Ikävien yllätyksien välttäminen kannattaa takuulla. Kerromme tällä sivulla tyypillisistä ongelmista ja niiden ratkaisemisesta.
Tyypillisesti ulkomaiset myyjät tarjoavat tuotteilleen myös kuljetusta ja vieläpä edulliseen hintaan. Ongelmana on, että kuljetusta usein tarjotaan toimituslausekkeella, joka muodostaa vain osan lopullisista kuljetuskuluista, eikä tarkoita “ovelta ovelle” -palvelua.
Lisäksi puutteelliset tai kokonaan puuttuvat asiakirjat (Bill of Lading, Air Waybill, Commercial Invoice, Packing List, Certificate of Origin, CE-sertifikaatti jne.) voivat aiheuttaa ongelmia tullauksessa.
Katso esimerkki yrityksen ongelmatapauksesta tämän sivun lopusta.
Tyypillisesti ongelmat piilevät siinä, että meri-, lento- ja rautatiekuljetukset ovat monivaiheisia prosesseja. Vaikka myyjä järjestäisi kuljetuksen, se ei takaa, että tavara toimitetaan suoraan asiakkaan ovelle. Toimituslauseke (Incoterms) määrittelee, mitä kuuluu rahtihintaan.
Esimerkiksi merikuljetus koostuu tyypillisesti seuraavista vaiheista:
Myyjät tarjoavat yleensä ongelmallista CIF-toimituslauseketta
Useimmissa tapauksissa myyjät tarjoavat CIF-toimituslausekkeella (tai muulla “C”-kirjaimella alkavalla toimituslausekkeella) “edullista” kuljetusta. Yritykset, jotka eivät käytä kuljetuspalveluja päivittäin, saattavat unohtaa kiinnittää siihen riittävästi huomiota.
Kun hyväksyt CIF- tai muun “C”-lausekkeen,määräpaikassa sovellettavat kustannukset riippuvat siitä, mitä laiva-, lento- tai rautatiekuljetus- ja logistiikkayritystä lähettäjä päätti käyttää.
Lähettäjän tarjoama “edullinen” kuljetus ei siis takaa, että ostajan vastuulla olevat kustannukset määräpaikassa ovat edullisia. Suomalaisessa yrityksessä, jonka tarinan kerromme tämän sivun lopussa, kokonaiskulut nousivat 250 eurosta 1945 euroon.
Hyödyntävätkö myyjät tietoisesti ulkomaisen ostajan tietämättömyyttä?
Kyllä ja ei. Jokaisen myyjän tavoitteena on ansaita tuloa. Myyjä voi tarjota kuljetuspalvelua ansaitakseen lisätuloja välityspalkkioiden kautta, ja siitä heitä ei voida kritisoida.
Todennäköisesti aasialaiset myyjät myös olettavat, että ulkomaalainen ostaja tuntee perusteellisesti kuljetusehdot ja tutustuu ehtoihin ennen hyväksymistä.
Voit valita meri-, lento- ja rautatiekuljetuksen välillä, ja me neuvomme sinua valitsemaan parhaiten sopivan vaihtoehdon. Saat konkreettisen kuljetushinnan ilman piilotettuja kustannuksia. Huolitsijamme tarkistavat kaikki kuljetusasiakirjat varmistaakseen esteettömän tavaraliikenteen ja tullauksen Suomen tullissa.
Tarvittaessa autamme sinua myös ottamaan yhteyttä lähettäjään varmistaaksemme, että kuljetusasiakirjat ovat kunnossa tulli-ilmoitusta varten.
Jos tarvitset apua ulkomailta tilaamisessa, olemme mielellämme avuksi. Neuvomme sopivimman toimituslausekkeen valitsemisessa ja tarvittaessa vastaamme koko kuljetuksen toteuttamisesta.
Seuraamme tarkasti kuljetusalan hinnoittelua ja tarjoamme palveluillemme aina kilpailukykyisen hinnan.
Ketterään kuljetuspalveluumme kuuluu sinulle henkilökohtaisesti nimetty huolitsija, joka vastaa kuljetuspalvelun toteuttamisesta tavaroiden toimittamiseen ja dokumentointiin asti.
Tilaaminen onnistuu siis sujuvasti ja sama huolitsija toimii yhteyshenkilönäsi kaikissa kuljetuspalveluissasi.
Tämä konkreettinen case-esimerkki kertoo tilanteesta, jossa suomalainen yritys osti tavaroita Kiinasta. Saman kaltaiset ongelmat ovat tyypillisiä tuonnissa kaikista maista ja autamme mielellämme niiden välttämisessä.
Suomalainen yritys tilasi tavaraa kiinalaiselta tavarantoimittajalta Paloheinäntielle Helsinkiin. Kiinalainen myyjä tarjosi edullisen kuljetushinnan (250 euroa) toimittaen tavaran CIF Helsinki -toimituslausekkeen mukaisesti.
Ostaja suoritti pahaa aavistamatta ennakkomaksun kiinalaiselle yritykselle tavarasta ja kuljetuksesta ja jäi odottamaan tavaran saapumista. Kuitenkin, CIF Helsinki -toimituslauseke ei takaa, että merikontti (jossa tilattu tavara kuljetetaan) saapuu suoraan Helsingin satamaan.
Suurin osa Kiinasta tilatuista tavaroista saapuu Suomeen jonkun lähivaltion sataman kautta, kuten esimerkiksi Gdanskin (Puola), Klaipedan (Liettua) tai Tallinnan (Viro) kautta, sillä tämä on kiinalaiselle myyjälle halvempaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että merikuljetus päättyy jo ennen Suomea ja tavara kuljetetaan Suomeen kuorma-autolla.
Kyseisen esimerkin tapauksessa tavara kuljetettiin Helsinkiin Liettuan sataman (Klaipedan) kautta. Toimituslauseke oli CIF Helsinki, mutta myyjä lähetti tavaran käyttämällä edullisinta logistiikkayritystä kuljetuksessa. Tämä yritys käytti laivalinjaa, jonka määräsatamaksi oli Klaipeda (Liettua). Kiinalaisen myyjän tarjous sisälsi ainoastaan tavaran toimituksen heidän varastostaan Klaipedan satamaan asti.
Seuraavaksi tavarat toimitettiin tullivarastoon kohdeosoitteen asemesta
Suomalainen asiakas edellytti, että tavara toimitetaan Klaipedasta suoraan Paloheinäntielle (Helsinkiin) tai ainakin johonkin Helsingin varastoon, josta hän voi noutaa sen.
Noin kaksi kuukautta sen jälkeen, kun tavara oli lähtenyt Kiinasta, liettualainen yritys otti yhteyttä suomalaiseen asiakkaaseen ja lähetti hänelle 1400 euron laskun “paikalliskuluista”. Suomalainen asiakas ihmetteli, miten hänelle tuntematon liettualainen logistiikkayritys liittyi hänen tilaamaansa tavaraan.
Syy oli kuitenkin hyvin yksinkertainen: jokaisella laivalinjalla ja logistiikkayrityksellä on määräsatamassa vakituinen agentti, joka vastaa konttien purkamisesta laivoista ja kuljetuksesta satamasta. Kappaletavarakonttikuljetuksessa (jossa yhdessä kontissa on eri toimittajien tavaroita) määräsataman agentti vastaa myös tavaroiden poistamisesta kontista sekä jatkokuljetuksesta tulliterminaaliin.
Koska vastaanottaja sijaitsi Suomessa, sama liettualainen agentti hoiti sekä kaikki satamatoiminnot että maakuljetuksen Liettuan tullivarastosta heidän suomalaisen kumppaninsa tullivarastoon Helsingissä. Tämä tarkoitti kuitenkin sitä, että tavara toimitettiin Helsingin tullivarastoon eikä suoraan asiakkaan toivomaan osoitteeseen Paloheinäntielle.
Kaikki mainitut kulut Klaipedan satamasta (Liettua) Helsingin tullivarastoon asti ovat CIF-toimituslausekkeen mukaan ostajan vastuulla.
Autoimme selvittämään asian
Ensin suomalaisessa yrityksessä ajateltiin, että kyseessä on jonkinlainen epäselvyys, väärinkäsitys tai huijaus. Asian selvittämiseen tuhlattiin kokonainen viikko kiinalaisen lähettäjän ja liettualaisen agentin kanssa.
Tämän jälkeen yritys otti meihin yhteyttä ja pyysi apua. Asiakas halusi tietää, onko hän tullut huijatuksi. Miksi liettualainen yritys vaatii juuri häneltä (eikä kiinalaiselta myyjältä) lisää rahaa, kun kuljetuksen piti olla Helsinkiin asti?
Tässä tapauksessa jouduimme toteamaan, että tavaran lähettäjä on hoitanut asiat juridisesti oikein. CIF Helsinki tarkoittaa, että kaikista Euroopan määräsataman ja -terminaalin kustannuksista vastaa ostaja.
Asiakas toimitti meille kaikki rahtiin liittyvät asiakirjat. Tulli-ilmoittajamme huomasi kauppalaskun (commercial invoice) ja pakkauslistan (packing list) tiedoissa eroavuuksia konossementissä (Bill of Lading) olevien tietojen kanssa. Asiakirjojen korjaamiseen meni kolme arkipäivää (meidän ilmoittajamme otti yhteyttä tavaran lähettäjään).
Kuljetuksen kulut kasvoivat jopa 100 prosentilla
Tavara annetaan välivarastosta (Klaipedasta) vasta silloin, kun sikäläiset kustannukset (1400 eur) on maksettu ja asiakirjat ovat kunnossa. Terminaalin maksuton varastoaika on aina rajoitettu (yleensä noin 4-5 arkipäivää).
Koska suomalaisella asiakkaalla kului osapuolten kanssa kiistelemiseen, meidän löytämiseemme ja asiakirjojen korjaamiseen lopulta yli kaksi viikkoa, liettualainen agentti lähetti suomalaiselle asiakkaalle vielä varastoinnistakin 295 euron laskun.
Kuljetuksen hinnaksi tuli siis yhteensä 1945 euroa (250 eur + 1400 eur + 295 eur). FOB-toimituslausekkeen mukaan samat kokonaiskulut olisivat olleet noin 1000 euroa pienemmät.
Ole hyvä ja täytä lomake huolellisesti. Vähintään tarvitsemme sähköpostiosoitteesi, jotta tavoitamme sinut.
"*" indicates required fields
Tarjoamme kaikenlaiset kansainväliset kuljetuspalvelut Suomesta ja Suomeen. Toimitamme kuljetuksesi perille aina aikataulussa ja turvallisesti.
Palvelemme asiakkaitamme henkilökohtaisesti ja nopeasti. Autamme tilauksen tekemisessä, eri kuljetusmuotojen lakisääteisissä vaatimuksissa, tullauksessa ja muissa kuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä.
Huolitsijamme ja muut asiantuntijamme ovat apunasi kaikissa kuljetuksiin liittyvissä kysymyksissä. Vastaamme kyselyihin arkisin klo 9.00-17.00 vain minuuteissa ja palvelemme henkilökohtaisesti. Kysy lisää tai tilaa kuljetus.
Ota yhteyttä
+358 400 913 100